موج بی تدبیری دولت اعتدال به جایگاه های سوخت رسید!

اجرای ناموفق طرح توزیع سبد کالا در بهمن ماه 92 و حواشی نه چندان زیبایی که حول این طرح در جای جای ایران به وقوع پیوست و تا مدتی خوراک خبری رسانه های اپوزیسیون را مهیا کرد شاید بهترین مصداق بر این ادعا باشد که دولت تدبیر و امید(!) که با هزار و یک وعده و وعید دهن آب انداز بر سر کار آمده بود تنها در مقام سخنرانی و ایجاد هیاهوی عمومی و شور کاذب توانایی دارد و در مقام عمل کمترین تدبیری از خود نشان نمی دهد.

تک نرخی شدن بنزین و حذف نظام سهمیه ای مصرف این سوخت استراتژیک در روزهای گذشته نیز می تواند مدعایی بر این ادعا باشد که البته نوای نی نوازی این طرح در روز ها و شاید سال های اتی به گوش مردم خواهد رسید.

در حیاتی بودن سوخت های فسیلی شکی نیست! در این که این سوخت ها و بنزین و گازوئیل و نفت و ... که زندگی ما ایرانیان به نوعی وابسته بدان است و در روزگار امروز حذف آن زندگی ما را فلج خواهد کرد نیز شکی نیست! در این هم شکی نیست که مردم ایران (متاسفانه) یکی از پر مصرف ترین جوامع در زمینه انرژی و علی الخصوص بنزین هستند!

پس شکی نیست که باید مصرف این سوخت حیاتی را مدیریت کرد و شکی نیست که نظام سهمیه بندی بنزین و دو نرخی بودن آن در حد قابل توجهی باعث مدیریت این مصرف شد و شیب زیاد مصرف روزانه بنزین در ایران را تا حد قابل ذکری کاست.

(این نکته را در پرانتز یادآوری می کنم که مقصر اصلی پرمصرف بودن مردم ایران در زمینه انژی خود مردم نیستند و مقصر اصلی را باید جای دیگر جستجو کرد که سری دراز دارد؛ از وضعیت نابسامان حمل و نقل عمومی و مترو های کلان شهر ها که افتتاح آن به نسل بعدی می رسد تا وضعیت نه چندان مطلوب خدمت رسانی عمومی به مردم که این مردم باید برای کوچکترین کاری که دارن سوار اتومبیل شوند و تا آن سر شهر در ترافیک سنگین حرکت کنند تا کا کوچکشان انجام شود! مقصر را پیدا کنید)   

اما واضح است نتیجه تک نرخی شدن بنزین چیزی نیست جز رشد مجدد مصرف بنزین و کاسته شدن از منابع سوخت های فسیلی موجود در کشور!

به نظر می رسد مدبرانه تر بود که اجرای طرح های تشویقی که منجر به مدیریت سوخت از طرف مردم بود ادامه یابد و دولت با اجرای این طرح مشوقی بر مصرف بیشتر بنزین از طرف دول نباشد.



همه این ها به کنار، اعلام یکباره این طرح و بدون اطلاع رسانی قبلی و آماده سازی فضای جامعه برای اجرای این طرح نکته مهمی است که از دام تدبیر دولت اعتدال گریخته است! مردم با شوکی مواجه می شوند که نتیجه آن هجوم به جایگاه های سوخت و زنده کردن سهمیه ای است که اگر به داد ان نرسند تا ساعاتی بعد خواهد سوخت!

اگر اسم این را بی تدبیری نگذاریم چه اسمی برازنده آن است؟ واریز سهمیه بنزین امشب به کارت سوختها و اعلام اینکه این سهمیه تا سه شب دیگر می سوزد چه نتیجه ای به دنبال دارد جز بازار سیاه بنزین، هجوم برای خرید بنزین در  لیتری و حوادث غیر متقربه ناشی از ذخیره بنزین در منزل!


دولت اعتدال! اگر شما اسم این گونه اقدامات را تدبیر می گذارید ما امیدی به تدبیر شما نداریم! تدبیر نفرمائید!!!

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.